Για την σημαντικό θέμα της επιλογής επαγγελμάτων,για τα επαγγέλματα του μέλλοντος και του παρελθόντος, τον ρόλο των γονέων, το τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού C.G.T. και γενικότερα για το κρίσιμο ζήτημα του επαγγελματικού προσανατολισμού,μίλησε σε ανοιχτή εκδήλωση που οργάνωσαν τα εκπαιδευτήρια Πολυχρονάκη - Καπαϊδωνάκη στο Ρέθυμνο της Κρήτης το Σάββατο 9 Φεβρουαρίο 2018, ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου
Πειραιώς, Θεόδωρος Κατσανέβας. Μετα την εισήγηση στο πολυάριθμο ακροατήριο ακολούθησε πολύωρη εποικοδομητική συζήτηση με γονείς και εφήβους που συμμετείχαν στην εκδήλωση..
Πειραιώς, Θεόδωρος Κατσανέβας. Μετα την εισήγηση στο πολυάριθμο ακροατήριο ακολούθησε πολύωρη εποικοδομητική συζήτηση με γονείς και εφήβους που συμμετείχαν στην εκδήλωση..
Για το ίδιο θέμα με κεντρικό τίτλο "το μέλλον ανήκει σε αυτούς που το προετοιμάζουν", ο ίδιος μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθό Team FM, όπου τόνισε πως μία τέτοια διαδικασία απαιτείται να γίνεται έγκαιρα, έγκυρα και με μεγάλη σοβαρότητα και γνώση του όλου θέματος. «Η απόφαση αυτή
είναι απόφαση ζωής και προσδιορίζει το μέλλον όλων των παιδιών μας, ιδιαίτερα σε
μία κρίσιμη περίοδο όπως η σημερινή όπου το μέλλον δεν είναι και τόσο ευοίωνο. Οι αποφάσεις που θα πάρουν τα παιδιά μας για το μέλλον τους, για τη ζώη τους όλη, είναι κορυφαίας σημασίας. Αλλά και οι γονείς χρειάζονται να μάθουν
βασικές αρχές της συμβουλευτικής, έτσι ώστε όταν συζητούν με τα παιδιά τους να
ξέρουν πως θα διαχειριστούν σωστά το όλο ζήτημα.
Για τον ίδιο σκοπό, πρέπει να υπάρχει σε βάθος
επισκόπηση και για αυτό πρέπει να αξιοποιούνται τα σύγχρονα και έγκυρα τεστ και οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού. Προσοχή όμως στις κουβέντες που ακούγονται από δω
και από κει από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν το αντικείμενο, αφού στην Ελλάδα είναι γνωστό πως "είσαι ό,τι δηλώσεις", σύμφωνα και με το "Τσαρούχειο δόγμα". Δεν μπορεί ο καθένας να αυτοχρίζεται σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού ή καθοδηγητής σε αυτήν την κρίσιμη απόφαση. Δυστυχώς πολλά παιδιά αποφασίζουν με λανθασμένες επιρροές από
πολλούς παράγοντες, με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε εντελώς αλλότριες κατεύθυνσης
και πολύ συχνά αυτό να οδηγεί ακόμα και σε τραγικές συνέπειες.
Με βάση τη βαθειά μελέτη του θέματος, τη θεωρία και την πρακτική, έχουμε δημιουργήσει ένα πλαίσιο κανόνων επαγγελματικού προσανατολισμού που στηρίζεται σε τέσσερεις βασικούς παράγοντες και έναν χρυσό κανόνα. Ο πρώτος παράγοντας είναι τι ταιριάζει στον καθένα, τα ενδιαφέροντα και οι
κλίσεις και οι προτιμήσεις του. Ο δεύτερος παράγοντας είναι οι επιδόσεις και η
θέληση, ο τρίτος η οικογένεια και οι οικονομικές δυνατότητες. Και ο τέταρτος και πολύ
σημαντικός εξωγενής παράγοντας είναι η αγορά εργασίας. Αυτά όλα πρέπει να τα
παντρέψουμε να βρούμε τι ισχύει σε κάθε περίπτωση και με
βάση τα αποτελέσματα του τεστ, τον "χρυσό κανόνα" και μία συζήτηση που γίνεται με τα παιδιά και
τους γονείς λαμβάνονται οι σωστές αποφάσεις».
"Ο χρυσός κανόνας" υποστηρίζει ότι, άτομα με υψηλές επιδόσεις και θέληση, μπορούν να επιλέξουν από ευρύ πεδίο επαγγελμάτων, ακόμα και απο αυτά που είναι κορεμένα στην αγορά εργασίας, με την απόλυτη προύπόθεση ότι τους ταιριάζουν στον χαρακτήρα. Αντίθετα, άτομα με χαμηλές επιδόσεις και θέληση, πρέπει να επιλέξουν επαγγέλματα που έχουν καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας και με την προϋπόθεση βέβαια ότι τους ταιριάζουν.Το επάγγελμα ή η επιχείρηση των γονιών, δεν πρέπει να αποκλείεται, με την προϋπόθεση πάντα ότι ταιριάζει στον χαρακτήρα των παιδιών".
Και κατέληξε, σε ό,τι αφορά την επιλογή σχολής, είτε στην Ελλάδα, είτε στο
εξωτερικό: «Ασφαλώς και θα πρότεινα να βρουν τα παιδιά προς τα πού θα πάνε,
αλλά δεν είναι κακό να δοκιμάσουν τις δυνατότητές τους στα δικά μας
πανεπιστήμια ανάλογα φυσικά και με τις επιδόσεις τους. Και δεν είναι ανάγκη όλα
τα παιδιά να επιδιώκουν να μπουν σε πανεπιστήμια. Υπάρχουν και τα ΤΕΙ που είναι ισότιμα με τα Πανεπιστήμια και πολλές φορές επειδή προσφέρουν και πρακτική εκπαίδευση, έχουν υψηλές ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης. Κατά συνέπεια δεν πρέπει τα παιδιά να επιλέγουν
απαραίτητα τις σχολές με υψηλούς βαθμούς αλλά έχει μεγαλύτερη σημασία τα παιδιά
να επιλέγουν με βάση τις ιδιαιτερότητες τους και πάνω από όλα τι τους ταιριάζει
αλλά και τις προοπτικές της αγοράς εργασίας.
Όμως δεν αποκλείω φυσικά και το
εξωτερικό αλλά δυστυχώς υπεισέρχεται και ο οικονομικός παράγοντας. Ευχή
εκφράζω τα παιδιά μας να μη φεύγουν από τη χώραμας. Δεν μπορεί να χάσουμε τα παιδιά
μας γιατί πολλά που βγαίνουν έξω με την σημερινή κρίση τα χάνουμε
και αυτό είναι μία τραγωδία για τη χώρα μας. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι αυτή η
πανέμορφη και καρπερή Κρήτη θα χάσει τα παιδιά της και θα αρχίσει να φθίνει
πληθυσμιακά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου